4 september 2012

Dagöga 'Summer Nights', Heliopsis





Förra hösten fick jag syn på dagögat 'Summer Nights' hemma hos Märta i Burträsk. Naturligtvis hade hon den inte till försäljning i kruka. Fast det var inget hinder. Tvärtom. Spaden åkte fram och vips så hade jag med mig den hem. Alltså Märtas spade, inte min. Ingen stöld här inte.

Efter planteringen stod dagögat där alldeles rådvill och på tok för gänglig för sin skostorlek. Blåsten var inte nådig. Den åkte än hit och än dit och jag, hönsmamman, trodde att det var kört och att den skulle gå av.

I våras sköt den upp ur jorden med en större skostorlek. Sedan dess har jag beundrat dagögat 'Summer Nights'. 120 cm höga svartröda stammar. Som värsta rödbetorna. Mörkgröna blad som skiftar i brons. Till det blommor i varmaste gyllengult med en mahognyfärgad mitt. Mumsfillibaba.

Det är inte bara jag som tycker om dagögat. Fjärilarna gör det också. Love.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar