4 september 2012

Stockros 'Spotlight Black Night', Alcea rosea





 Förra året drev jag upp den perenna stockrosen 'Spotlight Black Night'. Om den sås tidigt kan den redan blomma första året. Det gjorde den inte för mig, så i år har jag väntat och väntat, på att denna stockros skulle visa sitt rätta jag.

Under min väntan fick jag lite tröst av kirgislöken som jag stoppat ner i samma minimala rabatt. Men, oh my God, vad tiden gick långsamt efter det. Särskilt när stockrosens blad började att gulna allt eftersom.

Primadonnan har numera rätt kala stammar nertill, vilket jag inte är direkt nöjd över. Här krävs det insatser. Fort.

Fast det mesta är redan förlåtet för de purpursvarta blommorna är ju i underbaraste laget. Till och med när de har gjort sitt och singlar ner och lägger sig på marken. Vackert.

2 kommentarer:

  1. Ja den ser verkligen underbar ut! Håller med om att det är trist med bladen nertill. Har ingen aning om vad man kan göra... finns det något?
    Ha det fortsatt septembergott,
    Charlotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske inte finns så mycket att göra än att gömma de kala stammarna med någon annan perenn framför. De är lite för snygga för att göra sig av med. =)
      Ha det!

      Radera