2 september 2012

Ett auktionsfynd kommer lastat med...

...sockerärtan 'Shiraz' och zucchinin 'Nimba'

Igår kunde jag äntligen skörda en handfull med purpurfärgade sockerärtor som var alldeles ljuvliga att sätta tänderna i. Alldeles så där krispiga och crunchiga. Sen är det ju väldigt lätt att hitta igen dessa underverk i allt det gröna. Absolut en favorit som kommer att sås nästa år igen.

Skördade även mitt livs första egenodlade zucchini. 'Nimba' ska vara en mycket tidig sommarsquash, fast i våras ville inte riktigt fröna det jag ville till en början. Har för mig att jag sådde i två omgångar inomhus, men inget kom upp. Det var först i pallkragen som de nya fröna bestämde sig för att ge mig en ärlig chans. Det är jag väldigt tacksam för. Maken till växtkraft. Jag förstår att den behöver 1 kvm och en massa dynga att leva på.

Till våren kommer den att få gott om utrymme. En odlingslimpa håller på att ta form nere på åkern. Eller form och form. Det kanske var att ta i. Just nu ligger det sönderklippt sly i en relativt liten hög. Även om sekatören gick varm igår så behövs det mycket mer. Massor mer. 50 cm högt närmare bestämt. Det tar vi en annan gång för här ska grävas rabatt.

Önskar dig en trevlig söndagseftermiddag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar