6 januari 2013

Dumsnutar och månadsbildspremiär!




Innan det blir dags för årets perennfröer måste jag få visa vem eller vilka som dök upp och kalasade på rönnbären i morse. Tre stycken tallbitar som var alldeles orädda. Mycket trevligt.


När jag ändå är igång med annat så kommer här också den första månadsbilden som visas på denna blogg. Huset är den gamla sommarstugan med bakugn som har sett sina glansdagar för x antal år sedan.
Längs till vänster syns äppelträdet 'Mantet' som vi planterade förra hösten. Till höger syns gullstavens fröställningar och en inte allt för stor gulbarkig hägg. Där emellan under snön finns klippstånds, nävor, hostor, dagöga, stäppsalvia, vitsippor, kungsängsliljor och tulpaner mm.
Till höger om häggen syns ett par pinnar som sticker upp under snön. Där ligger en förlängning av den första rabatten. Tanken är att den ska innehålla samma växter som den äldre delen. På ett ungefär.

I höstas grävdes en stor vallgrav längs med sommarstugans vägg. Ärligt talat var jag glad över när den snöade över. Den var ingen kul syn. Jordhögar och sten kors och tvärs. Allt regnande gjorde det omöjligt att göra den rabatten klar.
I alla fall så kommer pioner, hosta, alunrot, vitsippor, stäppsalvia, tulpaner och en ros att få flytta in. Precis till höger om bron finns nu stockrosor och kirgislök.


Så här ligger sommarstugan i förhållande till huset vi bor i. Huset står med gaveln ner mot byvägen. Visst saknas det ett staket? Nu är premiären över för denna gång.

Kram.

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga rönnbärsbilder. Söt fågel! Man blir så glad över besök av såna fina :-)

    Du undrade om jag kommer att ha öppen trädgård någon gång. Har inte riktigt bestämt mig ännu. Hade tänkt vara med i Tusen trädgårdar, men de gör ett uppehåll i år.

    Ha en trevlig helg!
    /Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ge mig till tåls helt enkelt. Förra året "prioriterade" jag att se Bruce Springsteen istället för din trädgård. Hur tänkte jag? ;)
      Ha en fortsatt trevlig helg!

      Radera