31 mars 2013

Tittut, våren!

Söderväggen

Pyttigt grönt grässtrå och dagliljeknopp

Snödroppe

Trärena - än så länge

Efter att ha varit i hemstaden Piteå i några dagar, så bestämde jag mig för att ta tempen på våren i trädgården. Tog sikte på söderväggen och - iiihhh! - det var där jag fann den. Skit i att det blåste kuling. Hittade gröna grässtrån, en liten snödroppsknopp och många dagliljeknoppar. Tjoho! Några av pallkragarna hade också tittat fram.


Kära sambon mumlade något om varmbänk vid söderväggen och salladssådder. Visserligen innehöll meningen något om att jag skulle snickra ihop den. Jag är ju inte direkt bästa polare med skruvdragaren, men idag blev relationen något mindre frostig då jag och sambon monterade ihop en lagerhylla för frösådderna och de omskolade plantorna.

Tänk vad lite vår kan göra! Helt plötsligt blev jag sugen på att fixa varmbänk, svänga ihop tre, fyra eller varför inte fem växttorn till luktärtor och sockerärtor. Ja, men varför sansa sig? Spik, spik. Ett plank och ett staket runt hela tomten. Lätt som en plätt. Trumpetande svanar och vips- varmbonat hönshus. Spik, spik. Martin Timell, släng dig i väggen. Åh, en sån där snygg stege också!

Nipprig? Va? Vem? Jag? Du också? Vad skönt. Mot våren!

5 kommentarer:

  1. Ha-ha...snickra på du men akta tummen. Det är lätt att drabbas av vårivern..hihi...

    Solkram / Therése

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag blev jag lat av all sol. Om jag kanske skulle börja med att fixa till en sålinjal? Då behöver jag inte skruva så mycket. =)

      Kram.

      Radera
  2. Slank in här på bloggen! Alltid trevligt att hitta nya att kika in i. Vi är ju dessutom i samma zon ungefär, jag i Finlands zon 4...
    /Kitty

    SvaraRadera
  3. Du är så välkommen! Nu ska jag slinka in på din.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Så kul att du hittade till min blogg, så kunde jag hitta din trevliga blogg! Kul med nån i någorlunda samma trakter som man själv! Inte dåligt med grässtrån och knoppar (hos mig är det några dagar kvar gissar jag...)Lycka till med alla byggar-planer!

    /Annika

    SvaraRadera