28 juni 2013

Hjälp! Hosta virus X? HVX?



Har rätt många hostor. Ungefär en tredjedel av planteringsytorna består av hostor. De äldsta 'A...någonting...marginata', ca 4 år, är större än nånsin. Andra är rätt färska och fortfarande små. Skickade efter 'Fried Bananas' förra våren. Köpte 'Striptease', 'Praying Hands' och 'Red Stepper' i höstas. Skickade efter 'Sum and Substance' i våras.

Började ana något i höstas. Tänkte tanken hostavirus X, men slog bort tanken. Nu är red alert-lampan lysande röd. Varning, varning. Nu är jag inte så munter. Inte alls. Börjar förstå vidden av att drabbas av buxbomsjukan. Mina älskade hostor. Är de sjuka? Då blir det mindre skojsigt.

Googlar och läser att sorterna 'Gold Standard', 'Striptease' och 'Sum and Substance ' är mest drabbade.  Läser vidare att det kan dröja flera år från infektionstillfället tills det syns. De plantor som det tydligast syns att det är något fel på är, mycket riktigt, de äldsta. Men de fick jag av mamma och hennes är okej. Hm.

Läser också att viruset ej dödar plantan, men att hela batchar av plantan ska kastas om bara någon/några visar tecken på virus.

Hostavirus? Om ja, så blir det till att försiktigt gräva upp alla drabbade plantor och få med så många rötter som möjligt. Det är visst bara att vänta med att plantera nya hostor tills dess att alla smårötter har självdött och ruttnat. Viruset kräver levande vävnad och dör om det inte finns någon värd.

Läser att Hostavirus X sprids genom redskap, inklusive gräsklipparen, och via händer. Viruset överförs alltså från ett mekaniskt skadat blad till ett annat mekaniskt skadat blad.

Just nu önskar jag att de konstiga formationerna beror på övergödning. Fet chans. Vad tror du?


Hoppas, hoppas. Vill så väldigt gärna att mina fina underbara små 'Red Stepper' ska få bli stora och kraftiga och med röda ben. Pretty, please?!

3 kommentarer:

  1. oj, jag visste inte ens att det fanns ett hostavirus. buxbomssjukan har man ju hört så mycket om. Nu måste jag ut och kolla mina hostor :( Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittat hit. Välkommen!
      Inte lika kul med hostavirus dock. Hur gick det med kollen? Hoppas de såg okej ut. Det "positiva" med hostavirus är väl att spridningen inte sker via luften.
      Ha det gott!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera