2 maj 2013

Sakta, men säkert



Första och andra dagen av maj månad har bjudit på ömsom vin ömsom vatten. Ibland solsken. Ibland hagel. Någonstans där mitt emellan har jag ytterst försiktigt rensat i rabatterna. Ganska ofta har jag lyft på täcket och funnit mask som slingrat in sig i lövverket. Då har jag lagt tillbaka täcket och så smått bett om ursäkt. Vill ju inte gärna att de små hjältarna ska gå ut i strejk.

Nu är jag också rätt säker på att kungsängsliljorna har fröat av sig. Glädje. Små grässtrån i mängder som sträcker sig upp ur platta droppformade frön. I höst ska jag sprida ut frön i utkanten av gräsmattan och sätta fler krokusar. Tror det blir fler 'Prins Claus' och fler 'Pickwick'. Eventuellt ska de få sällskap av vita vårstjärnor och mörklila krokusar. Har sett kombinationen vita, lila krokusar med blålila vårstjärnor när jag väntat på bussen i björkarnas stad. Säger bara mmmm.


Men det är till hösten. Nu är det v-å-r. V-Å-R.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar