30 maj 2013

Kompisar i kruka


Nu lämnar jag tulpanerna för en stund. Det finns ju annat också. Som du kanske märkt har jag snöat in på rödbladiga växter eller växter med rödsvarta detaljer. Förutom tulpaner, vitsippor, hostor och ligularia och...

Den japanska lönnen, Acer palmatum 'Atropurpureum', övervintrade jag i svärmors källare och faktiskt den klarade sig. Lite tråkigt att den bara klarar sig till zon 3 och att jag var för snabb med att ställa ut den nu i vår. Topparna ser ledsna ut. Så skärpning till nästa vår!
Hade jag bott längre söderut hade det här lilla trädet/busken på 2-3 meter direkt fått ett hem i någon halvskuggig rabatt. Var så säker.

Tycker att det funkar bra med att blanda perenner och annueller i kruka. Alunrot av okänd sort samsas här med minipenséer. När penséerna blir rangliga är de bara att byta ut mot något annat. Oklart vad det blir än så länge.

I nästa inlägg ligger nog fokuset på tulpaner. Igen. 

Ha det!

2 kommentarer: